Gépészrégészek a jubiláló szakmúzeumban

A Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum adott otthont február 26-27-ig a VIII. Országos Magángyűjtők Találkozónak. Az agrártechnika történet elkötelezett híveinek baráti összejövetelét gépészeti, gépesítési dokumentumok börzéje, időszaki kiállítások megnyitója és szakmai előadások sorozata gazdagította.

Az esemény különlegessége volt A magyar mezőgazdasági szakoktatás története című kiállítás megnyitója. Egészen pontosan a kiállítás létrehozójának személye. Dr. Pálfi György ugyanis évtizedekkel ezelőtt a Kétegyházi Mezőgazdasági Szakképző Iskola igazgatójaként kezdeményezte a gépgyűjtemény létrehozását az iskola székhelyén, ami nélkül – mint arról a találkozó második napján előadásában részletesen is szólt dr. Hentz Károly igazgató – a mai gödöllői múzeum sem létezne.

A kiállítás számos ponton érinti a Szent István Egyetem jogelőd intézményeinek munkásságát is. Emellett egy másik kiállítás is színesítette a látnivalók sorát, amely a magyar tudósok nemzetközileg elismert eredményeiről adott leltárt.

A találkozók visszatérő témája a technikatörténeti évfordulókról történő megemlékezés. Az idei előadás anyagát dr. Hentz Károly és dr. Szabó József állították össze. Elsőként a 170 éves Vidats-ekéről és kifejlesztőjéről, Vidats István gyárnokról esett szó, majd a 135 éve alapított Első Magyar Gazdasági Gépgyárról emlékeztek meg, ahol cséplő és szántógépeket gyártottak. 120 éves a Rába Gépgyár. 110 éve szabadalmaztatta Bánki Donát Vízbefecskendező berendezését kétütemű explóziós motorok számára. 105 éve vette fel a Magyar Motor és Gépgyár Rt. nevet az a szombathelyi vállalat, amely az első magyar traktort gyártotta Titán néven. 1901-ben kezdte el termelését Kispesten a HSCS (Hofherr-Schrantz – Clayton – Shuttlework) traktorgyár, amiből az államosítás után, 1951-ben Vörös Csillag Traktorgyár lett. A Közgép első elődje 1921-ben jött létre, a Közúti Gépellátó Vállalatot 1951-ben alapította a közlekedési minisztérium. Ez a cég mutatta be az 1986-os Bábolnai napokon a Varitrak K2 mezőgazdasági erőgépet. És ugyanebben az évben született meg a gödöllői gépmúzeum, aminek ma filiáléja a Kétegyházán látható gyűjtemény.

A Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum a kezdetektől napjainkig ellát oktatási feladatot is, és magától értetődően a gyűjtőmunkája is befejezhetetlen. A három évtized történéseiről az őszre tervezett jubileumi ünnepségen kaphatunk széles áttekintést.

 

Dr. Fülöp István felvételei