Jobb és rosszabb napok sorozata, amely minden egyes elért eredménnyel változott pozitív vagy negatív irányba. Az ember el sem bírja képzelni, hogy mennyi erő, akarat és kitartás kell ahhoz, hogy egy 3 éves versenyen részt vehessen. Hogy milyen érzés az, ha fizikailag nem akarja már csinálni, de lelkileg valami mindig átlöki ezen a ponton. És ekkor van a legnagyobb szerepe egy összetartó, minden nehézséget leküzdő csapatnak...
Ezeket élhette át két kiváló formáció a senior SZIe-Kart Team, illetve a junior SZIE G.B.G. Team. Mindkettő elszánt mérnök és műszaki menedzser hallgatókból épül fel, akik a Szent István Egyetem másod- és harmadéves, illetve MSC-s Gépészmérnöki kar hallgatói. A senioroknak 3 év alatt kellett teljesítenie a kihívásokat, a junioroknak viszont csupán 2 év alatt kellett felnőnie a feladatokhoz.
A Go-kart, Go-Bosch! elnevezésű versenyen más egyetemek is részt vettek, így szükségessé vált, hogy az utolsó évre egy kissé megváltoztassák a verseny koncepcióját. A végső kihíváson elinduló 10 csapatnál fontossá vált, hogy bárhol elindulhasson, ugyanazon feltételek mellett. Ez 3 új kategória bevezetését jelentette: a hatékony vezetését, az intelligens vezetését és az önvezetőét.
A hatékony vezetés főleg az általános gépészmérnökök tudását tette próbára, ugyanis differenciálművet, világítást (első- és hátsó lámpák, vészvillogó, index és egy a funkció működését mutató kék fényt is), illetve a fűnyírókban is használt BLDC villanymotorokat kellett egy gokartba beépíteniük. Az már szinte ezek mellett elfelejthető, hogy a feladatok végrehajthatósága érdekében a gokarton mindennek elektronikusan szabályozhatónak kellett lennie. Így születtek meg az aktuátorok: e-Gáz, e-Fék, e-Kormányzás, illetve a gokartokon nem létező e-Hátramenet és önindító is.
Az intelligens vezetés során előtérbe kerültek a programozói és a villamosmérnöki szerepek. Mivel az egyetemen villamosmérnök képzés nem folyik, így tanáraik, könyveik és gyakorlati tapasztalásaik során szerezték meg a hallgatók azt a tudást, amellyel kivitelezhették a versenyen előírtakat. A végrehajtandó feladatok között szerepelt: az automata párhuzamos és merőleges parkolás, az otthoni környezetben történő parkolás, a sávkövetés, a vészfékezés és a tempomat Stop and Go funkcióval kiegészülve. Ehhez a Bosch több komponenst is biztosított: kamerát, radart, ultrahang szenzorokat, akkumulátoros fúrót és akkumulátorokat.
Az önvezető kategóriában még bonyolultabb kihívásokkal találkozhattak a mérnök palánták, ilyen a: közlekedési tábla és lámpa felismerés, a megadott GPS koordináták által való önvezetés, illetve az ultrahangos navigáció.
A csapatok minden tagja kivette részét a munkálatokból. Gépészeik hajlítottak, esztergáltak, martak, hegesztettek, flexeltek, fúrtak, faragtak és szereltek. Elektronikásaik marták a nyákokat, beültették alkatrésszel, bekábelezték, leválaszthatóvá tették. Programozóik írták a programokat, teszteltek, kalibráltak és újból csak teszteltek. Menedzsereik foglalkoztak a csapat motiválásával, életének szervezésével, kiosztották a feladatokat, időtervet készítettek, költségekkel kalkuláltak, ellenőrizték az elkészült munkákat, reklámozták a csapatot és tartották a kapcsolatot a külső emberekkel, mint például a Boschos mentoraikkal. Tanáraik is hozzájárultak a nagyszabású projekthez, külön köszönet ezért: dr Kiss Péternek, dr Máthé Lászlónak, Sánta Györgynek és Lágymányosi Attilának.
Töretlen lelkesedésük eredményeképp megszületett egy közel autonóm közlekedő gokart, amely a jövő közlekedésének fontos mérföldköveit tartalmazza. Ezt egy izgalmas és feszült 2 napos versenyen be is mutathatták a Bosch bírálóbizottsága előtt. Az intelligens vezetés kategóriában el is érték a dobogó 3. fokát.
És hogy mit hoz a csapatok számára a jövő? Azt még senki sem tudhatja, de biztosan hallhatjuk még a következő neveket: Berta Dalma, Jakus Dániel, Kis László, Lajber Kristóf, Nagy Bálint, Németh Dániel, Orsós Márió, Rébb Krisztián, Szabó Márk, Tajti Anna.
Ha a csapatunkról szeretnétek többet megtudni képeket, videókat nézni:
Illetve: https://www.youtube.com/channel/UCTOzaAVl6WcL2nmc3CxM2ZA
Tajti Anna