Kísérletek, bemutatók, díjak a Kutatók Éjszakáján

A korábbi évekhez hasonlóan közel ötezren, elsősorban általános iskolások keresték fel a Kutatók Éjszakája idei rendezvényét szeptember 25-én a Szent István Egyetem gödöllői kampuszán az esős idő ellenére is. Kora délutántól az aula volt hangos, ahol a megnyitót összekötötték a Kezedben a Föld! című makett pályázat eredményhirdetésével. Nagy számban látogattak el a Mérnökinformatikai Központba, ahol robot rakta ki a Rubik kockát, továbbá a Botanikus Kertbe. Az utóbbi helyszínen a mediterrán gyűjtemény melegházában rajzpályázat nyerteseit köszöntötték és egzotikus gyümölcsöket lehetett kóstolni. A késő estébe nyúltak a Fizika és a Kémia tanszékek közös kísérletei, amiket a jelentkezők sokaságára való tekintettel kétszer is bemutattak. Összesen 54 program alkotta a kínálatot. Budapesten, Békéscsabán és Szarvason további 19 eseményt hirdetett meg az egyetem. 200 fő kutató, hallgatók és középiskolák diákok és 4870 látogató járult hozzá a programok sikereihez.

A gödöllői megnyitón Csáki Dávid, a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar hallgatói önkormányzatának elnöke üdvözölte az egybegyűlteket, majd dr. Gálfi Péter tudományos rektorhelyettes mesélt a kutatók életéről, akik valóban nem egyszer a késő esti, netán a hajnalba nyúló órákban találtak és találnak rá ma is egy-egy probléma megoldására. Ezután az Egyetem Téri óvodások Szüreti kosár című játéka következett.

„KEZEDBEN A FÖLD!” MAKETTPÁLYÁZAT

A különféle előadások, bemutatók mellett az egyetem a Kutatók Éjszakája alkalmából immár hagyományosan „Kezedben a Föld!” címmel makett készítési pályázatot hirdetett óvodások és  1-8. évfolyamos tanulók részére. A felhívásra 49 pályamunka érkezett, ebből óvoda kategóriában 6, általános iskola alsó tagozat kategóriában 8, általános iskola felső tagozat kategóriában 35 makettet készítettek a gyerekek.

A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. Budapesti Városigazgatóság Holding Zrt. által felajánlott díjakat Farkasné Inkret Judit, a Kutatók Éjszakája egyetemi program koordinátora és Pusztay Gabriella, a PR, Sajtó és Rendezvényszervezési Főosztály vezetője adta át.

Az eredmények

Óvoda kategória

1. Zelk Zoltán: A három nyúl, Mókus csoport, Egyetem téri Óvoda
2. A három kismalac és a farkas, Csiga csoport, Egyetem téri Óvoda
3. A kismalac és a farkasok, Maci csoport, Egyetem téri Óvoda

1-4. évfolyam kategóriában

1. "Hófehérke és a 7 törpe", Kolozsi Dominika, Szabó Van Der Voort Emma, Pauwlik Bella Lujza, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola
2. "A túlhalászás veszélyezteti az óceánok élővilágának egyensúlyát", Csajkovits Koppány, Gödöllői Erkel Ferenc Általános Iskola
3. "Csipkerózsika", Lőrincz Boglárka, Tóth Sarolta, Kátai Nóra, Rezsabek Janka, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola

5-8. évfolyam kategóriában

1. A Balaton és környéke,  6. c, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola
2. Újra - cica óra, Hitkó László, Antal Kristóf, Szent Imre Katolikus Általános Iskola
3. "Kezedben a Föld!", 7. évfolyam, Gödöllői Hajós Alfréd Általános Iskola

Családi Különdíj

A három kismalac és a farkas, Soós Márton, Soós Ilona, Soós Cecília

1-4. évfolyam különdíj

"Aranyhaj", Goddard Ilona, Nagy Csenge, Omodi Enikő, Zombor Bercel, Keresztes Krisztián, Szabó Borbála, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola

5-8. évfolyam különdíj

Hamupipőke, Madarasi Rita, Szabó Anna, Tóth Petra, Gödöllői Erkel Ferenc Általános Iskola

A felsoroltakon túl, minden pályázó nyer egy meghívást az egyetemen tavasszal tartandó interaktív játék délutánra.
A Damjanich János Általános Iskola 578 regisztrált diákkal nyerte az általunk meghirdetett látogatottsági versenyt és az 50 000 FT értékű könyvtámogatást.

RAJZPÁLYÁZAT A BOTANIKUS KERTRŐL

„Kedvenc botanikus kerti fám” címmel a Szent István Egyetem Botanikus Kertjéért Alapítvány első alkalommal hirdetett rajzpályázatot óvodás, alsós és felsős korosztály számára. Ennek az volt a célja, hogy a kert jelképévé vált „Gödöllői Vén Vackorfa”mellett felhívják a látogatók figyelmet a kert más fáira is, továbbá megismertessék a gyerekeket tágabb lakóhelyük természeti értékeivel.

A rajzversenyre 5 intézményből 142 pályamű érkezett be. Korosztályonként 3-3 díjat osztottak ki. A nyereményeket Gödöllő Város Önkormányzata, a SZIE Botanikus Kertje és a SZIE Kutatók Éjszakája Program forrásaiból fedezték.

Az eredmények

Óvodás korosztály

Dezső Zille, Egyetemi Óvoda
„Tölgyfa nyáron, Farkas Ádám, Őzike csoport, Zöld Óvoda
„Vackorfa”,  Király Renáta, Manó csoport, Zöld Óvoda

Alsós korosztály

„Pihenő a Vackorfa alatt”, Omodi Enikő Ágnes 4. c, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola
Császár Inez 4. d, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola
„Virágzik a Vackorfa”, Lukács Dia  4. a, Kálvin Téri Református Általános Iskola és Pauwlik Bella Lujza 4. c, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola

Felsős korosztály:

Mészáros Mónika 8. b, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola
Császár Emma 6. a, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola
„Elmúlás”, Esztergály Benedek Előd 5. a, Gödöllői Damjanich János Általános Iskola és Laki Balázs 8. a, Kálvin Téri Református Általános Iskola
A SZIE Botanikus Kert különdíját Esztergály Benedek Előd „Elmúlás” c. pályaműve kapta.

Robert Bosch Elektronika Kft.

Az érdeklődők képet kaptak arról, hogy a hatvani Boschban milyen autóelektronikai termékeket gyártanak. Megismerték, hogy ezek a termékek milyen funkciókat látnak el a gépjárművekben; működésükkel hogyan óvják az emberi életeket, hogyan teszik kényelmesebbé mindennapi életünket illetve ezek hiányában és nem megfelelő működésük esetén mi az, amit okoznak. Működésüket szemléltető videókkal, kisfilmekkel is bemutatták, illetve természetesen lehetőség volt a termékeket fizikai valójukban is megnézni, megvizsgálni.
Azok az érdeklődők, akik ellátogattak erre a programra, megismerkedtek a radarral, a kijelzővel és az ebike-kal. A radar az autó szeme. Figyeli az autó körüli forgalmat. Szükség esetén fékez vagy gyorsít is a vezető beavatkozása nélkül. A kijelző adja a látványt az autó belsejében. A mindent a szemnek irányzat egyik leglátványosabb eleme a műszerfalon. Végül az ebike a környezettudatosság szelét próbálja meglovagolni és egyesíti a környezetvédelmet és a testmozgást a kényelemmel. Egy olyan kerékpár, amivel kényelmesen, mégis gyorsan lehet haladni az elektromos motorja segítségével.
A ledfalas teszt azt vizsgálta, hogy az idő növelésével miként változik (romlik) a dolgozó reakcióideje ugyanazon feladat elvégzése esetében.
A Bosch lehetőséget nyújtott arra, hogy a résztvevők felemelhették társaikat a szervokormány segítségével.

Így készült a Szent István Egyetem interaktív térképe - Repülőgép, drón és internet a hallgatók kényelmének szolgálatában

Az előadás alkalmával a patinás, nagy területen gazdálkodó intézmény térképrendszerének optimalizálási lehetőségeivel, valamint a légi és terepi térfelmérés legújabb módszereivel ismerkedett meg a hallgatóság. Az előadás érintette a piacvezető felmérési módszereket, bemutatta a terepi geodéziai munkálatokat, a repülőgépes és pilóta nélküli légi járművekkel történő légi felméréseket, valamint a terepi lézerszkenneres eljárások menetét és lehetőségeit.

Zöld Híd Régió Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.

A mi jövőnk a mi választásunk! A mi felelősségünk, hogy hulladékaink hova kerülnek! Testközelből hulladékszállító jármű megtekintésére volt lehetősége a programra látogatóknak. Játékos, foglalkoztató feladatokat próbáltak ki a programon résztvevők. Az általános iskolások részére kukatündér társasjátékot biztosítottak a programszervezők. Környezetvédelmi TOTO-t töltöttek ki az óvodásoktól egészen a felnőttekig. Fajáték memóriajátékokat játszottak a kisebbek és végül logópárosító feladatokat is kipróbáltak az érdeklődők.

GROUPAMA TANPÁLYA Vezetéstechnikai Centrum Kft.
Groupama Tanpálya motoros bemutató és elektromos kisautózás

A Hungaroring Motoros Akadémia bemutatóját a tavalyihoz hasonlóan, az idén is sikerült interaktívvá tenni. A programnak nincsenek előre meghatározott elemei, az érdeklődők sok kérdéssel fordultak az akadémia képviselőihez és mindet megtettek azért, hogy megfelelő válaszokat adjanak. Az Akadémia instruktora szívesen bemutatott egy-két motoros fogást vagy trükköt és természetesen képzéseikről is tájékoztatást adott.

Játssz mobil robotokkal! Fogd meg a csokit!

A program lehetőséget adott arra, hogy a résztvevők megismerkedjenek az önjáró mobil robotok működésével: hogyan mozognak, tájékozódnak, mi módon végeznek különböző távolról vezérelt feladatokat.

Mit vásárolunk, miért és hogyan?
Kulisszatitkok a marketingben, avagy kreatív fiatalok a marketing menedzsment tudományban

A kisgyerekeket márka ismertségi és reklámokkal kapcsolatos kvíz kérdésekből álló vetélkedőkkel várták, ahol adott termékek reklám figuráinak, szlogenjeinek ismertségéről számoltak be játékos keretek között. A nagyobbakat filmbeli termékmegjelenítés felismerésére, valamint márkanév kiejtési versenyre invitálták, amely sokszor nem is olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik.

FIZIKA ÉS KÉMIAI KÍSÉRLETEK

Ismét zsúfolásig megtelt az Egyetem 1-es előadója, ahol két előadás keretében izgalmas fizikai és kémiai kísérletek mellett lézershow is színesítette a programot. A fizika repertoár a mindennapi eszközök nem szokványos használatától (pohárzenekar, keményítő-tánc, pénzen égetett vodka, teáskanna hangszóró, ...) az extrém anyagok használatáig (szárazjég bomba, folyékony nitrogén szökőkút) terjedt. A kémiai kísérletek során látványos fényhatásokat (lángfestés különböző anyagokkal, magnézium égetés) és időnként jelentős hanghatásokat (különböző gázokkal töltött lufik robbantása) élvezhettek a látogatók.

A BIZTONSÁG, AMI KÖRBEVESZ

A Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék szervezésében meghirdetett rendezvényen résztvevő érdeklődők megismerkedtek a Gödöllői Rendőrkapitányság munkatársaival, eszközállományával, munkamódszereivel. A munkatársak készséggel válaszoltak a felmerült kérdésekre, bemutatták az ujjlenyomatvétel lépéseit. A közönségnek lehetőségében állt kipróbálni egy ittasságot szimuláló szemüveget, míg a fiatalabb óvodás és iskolás korosztály traffipax segítségével mérte meg, milyen gyorsan képes futni. A Bűnmegelőzési Csoport játékos keresztrejtvény fejtésre és KRESZ teszt kitöltésére bátorította a jelenlévőket, a helyesen válaszolókat pedig ajándékokkal jutalmazták.

GAZDASÁGTÖRTÉNET GYEREKEKNEK

A Gazdaságtörténet gyerekeknek rendezvényt meglátogató gyerekek és felnőttek „Ki tud többet Magyarország gazdaságtörténetéről?” totó kitöltésével ellenőrizték és mélyítették el Magyarország gazdaságtörténetével kapcsolatos tudásukat. 13+1 kérdést vetítettek ki dián, aminek a válaszait a gyerekek és a felnőttek „egy totó válaszlapon” jelölték. Ezt követően a megoldásokat is kivetítették, ami által ellenőrizni tudták a helyes válaszokat. Ezeket közösen megbeszélték. A helyesen válaszolók kis ajándékokkal (könyvjelző, toll, matrica, mappa, jegyzetfüzet stb.) lettek gazdagabbak, s minden résztvevő kapott egy oklevelet a teljesítményéért.

STATISZTIKAI ÉRDEKESSÉGEK GYEREKEK ÉS FELNŐTTEK SZÁMÁRA

A rendezvényt meglátogató gyerekek és szüleik matematikai és statisztikai feladatokból álló vetélkedőn vettek részt.

Mentálhigiéne kommunikáció és tanulás – környezettudatosság

A mentálhigiéne kapcsán az értékekről és a lelki egészség mibenlétéről tartottak előadást a diákoknak. A kommunikáció kapcsán a non-verbális üzenetekre hívták fel a figyelmet és egy érdekes játékot is hoztak ennek demonstrálására. Egy másik játékban egy történetet kellett megjegyezni és továbbadni. Itt az információ torzulásának jelensége volt megfigyelhető. A kommunikációnk meghatározza a tanulásunkat is. Így tanulási stílus kérdőívet töltöttek ki a jelenlevők. A környezettudatosság jegyében három tevékenységet próbáltak ki a diákok és a tanárok. Zöldségszobrászatban tökbabák készültek, komposztban lakó élőlényeket kerestek mások, s gilisztalakhelyet is készítettek műanyag palackok újrahasznosításával.

Milyen cirkuszi ágban lehetnék sikeres? (szakértői rendszer elvű tanácsadás gyerekeknek)

Az érdeklődők egy cirkuszi szakértővel egyedileg/családosan folytatott interjú keretében kaptak tanácsot a gyermek potenciálisan sikerrel kecsegtető cirkuszi aktivitásiról.

Beszélgetés a hangjáték-alapú oktatásról/tanulásról (demo-kérdőív-interjú-vita)

Az érdeklődők lehetőséget kaptak az idén, kísérleti jelleggel készült és az informatika-oktatást támogatni kívánó hangjáték rövidített demo-verziójának személyes meghallgatására (kb. 15 perc), majd a kialakult véleményük kérdőív/interjú formájában való közlésére, a felmerült kérdések egyedi/kiscsoportos megvitatására. A program célja a hangjáték-alapú oktatással kapcsolatos tapasztalatok összegyűjtése és az érdeklődők megismertetése volt a hangjáték-készítés specialitásaival.

Értsük meg a tanóra jelenségvilágát! (Papíralapú közösségi táblajáték pedagógusoknak/diákoknak)

Mitől működik? Ez a kérdés nemcsak az időmérő szerkezetek esetében érdekel bennünket, hanem a tanítási órákkal kapcsolatban is! Az optimális tanóra modelljének segítségével a Kutatók Éjszakáján a maga „teljes mélységében” feltárult a tanórák jelenségvilága. Villámkérdőívet töltöttek ki, megismerkedtek a résztvevők az interaktív Educontrol szakértői rendszerrel, dobókockával a kezükben körülülték a STEP 21 tanóra-diagnosztikai táblajátékot, történeteket osztottak meg egymással, és kézbe vehető színes kördiagramon is kirakták a bennünk élő iskolaképet. A program végére kirajzolódott, hogy összességében mit gondol a közönség a tanítási órákról tanárként, diákként és szülőként.

Beszélgetés a robot-pszichológus fejlesztésének lehetőségéről, avagy a H2020-as pályázatok tapasztalatai

Az érdeklődők az idén beadott/beadásra előkészített H2020-as pályázatok kapcsán a stressz-kutatás jövőjéről beszélgettek a projektek kulcsembereivel. A stressz ugyanis egy olyan absztrakció, melyet közvetlenül nem lehet mérni, vagyis a mesterséges intelligencia kutatás keretében kell megoldani azt, hogy olyan robotokat lehessen létrehozni, melyek a valós történések alapján (pl. egér- és billentyűzethasználati adatok alapján) képesek a stressz fogalmát elemi szálaiból szintetizálni. Egy mesterséges intelligencia-alapú fogalomalkotás akkor jó, ha egy Turing-teszt keretében a hétköznapi halandók nem képesek különbséget tenni aközött, hogy valódi hús-vér ember, vagy egy algoritmus volt-e az, aki/ami a stressz szintet adott ember esetében felismerte. A stressz detektálása mellett ennek kezelése is hasonló kutatási kérdéseket vet fel: pl. hogyan lehet ez meditációt robot segítségével úgy irányítani, hogy az a lehető leginkább a páciens javát szolgálja?

 

Gyerekjáték a programozás

A foglalkozást alapvetően gyermekek részére szánták, ennek megfelelően leginkább 1-6. osztályos gyermekek látogatták a programot. A program koncepciója az informatikával kapcsolatos professziók közvetett népszerűsítése a gyermekek körében, illetve egy kis kedvcsináló az összetettebb számítógépes tevékenységek űzéséhez (úgy, mint programozás). A program egyik központi eleme a lightbot (lightbot.com) nevű programozó-oktató számítógépes játékból kialakított feladványsor megoldása volt, melynek sikeres teljesítéséért a résztvevők édességet és emléklapot kaptak.

Faluszeminárium 2015: reflektorfényben a magyar falu VENDÉGÜNK: HOLLÓKŐ

A Földszinti Rektori Díszteremben két rendezvény volt: kívül a TDK, a Faluszeminárium pedig belül működött.
Az ovisoknak színező, hajtogató játékok; a kisiskolásoknak országismereti feladatok készültek apró nyereményekért. Ezután három gödöllői gimnázium között zajlott vetélkedő faluföldrajzi (Hollókő), település-ismereti kérdésekben.
Eredmény:
1. Domi és a Baloghok (a Református Líceum csapata)
2. Varjúkavics  (a Premontrei Szent Norbert Gimnázium csapata)
3. 12. c. (a Premontrei Szent Norbert Gimnázium csapata)
4. T.I.G. (a Török Ignác Gimnázium csapata)
A vetélkedő után megtekintették a Hollókővel kapcsolatban gimnazisták által készített két prezentációt: az egyik a Varjúkavics csapat munkája, a másig a T.I.G. ppt-je volt. Mindannyian különdíjat kaptak a nagyszerű munkájukért.
Kora este a Hollókőn kutató egyetemista hallgatók vázlatosan összefoglalták az első kutatási eredményeiket.
Ezután kerekasztal-beszélgetés folyt a Mi a titka az élhető magyar falusi vidéknek? témában. Meghívott vendégek voltak:
Dr. Virányiné Dr. Reichenbach Mónika, Pázmánd polgármestere, Eszes Béla Jánoshida polgármestere, Láng Éva projektvezető (Hollókő), Fábián Bertalan iskolaigazgató (Török Ignác Gimnázium), Ritter Krisztián, egyetemi docens (SZIE GTK RGVI)
A rendezvény sikerét jelzi, hogy bár 19 óráig volt a program hirdetve, az érdeklődésre és a jó hangulatra való tekintettel csak fél 11-kor zártak. Ez idő alatt a faluszeminarista diákok és tanárok szokás szerint saját sütésű süteményekkel, házi készítésű finom falatokkal kedveskedtek a vendégeknek.

SZIE GTK Tudományos Diákkör - Kutassunk a tudományban diákszemmel!

A bejárat mellett folyamatosan kisfilmeket vetítettek a helyi és Országos Tudományos Diákköri Konferenciákról. A kisgyermekeket kreatív sarok várta, ahol a Tudományos Diákkör jelképét, a baglyot lehetett lerajzolni vagy kiszínezni, de virágot, zászlót is készíthettek a megjelenők. Minden korosztály szívesen rajzolta körbe kezét vagy cipőjét a kitett lapokon, ezzel kéz- vagy lábnyomát az egyetemen hagyva, de „A kutatók fája” is népszerű volt, sokan feltették ujjlenyomatukat valamely ágára!
Felső tagozatos és idősebb diákok számára mini Tudományos Diákköri Konferenciát (TDK-t) tartottak, aminek keretén belül a mini könyvtárban lehetett megkeresni a kihúzott fogalmakról szóló könyvet, kérdőívezni kellett, majd beszámolni a megszerzett tudásról. Aki részt vett a mini TDK-n, az a bizottság elismerése mellett oklevelet is kapott.

Rubik-kocka kirakó show és workshop

A workshop egy méltán híres Rubik-kockás projektfejlesztési módszert dolgozott fel minden korosztály számára érthető és szórakoztató formában. A résztvevők megtudhatták, hogy hogyan is segíthet a mindennapokban a Rubik-logika! A bemutató show a tavalyihoz hasonlóan izgalmas és pörgős volt, többen eljöttek a tavalyi érdeklődők közül is, hogy ismét láthassák a trükköket.

„A TUDÁS HATALOM”

A program szakmai előadással kezdődött Az európai gazdaság innovációs teljesítménye: jelentős ország egyenlőtlenségek (Szerepet játszik az intézményi kontextus?) címmel. Ezt követően a Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskola programjáról esett szó, amit egy rövid beszélgetés követett a doktoranduszokkal és a doktori képzés után érdeklődőkkel. A program egy tudománnyal kapcsolatos játékos vetélkedővel zárult, ahol a rendezvényt meglátogató gyerekek és szüleik tudománnyal kapcsolatos feladatokból álló vetélkedőn vettek részt. A helyesen válaszolók kis ajándékokkal (könyvjelző, toll, matrica, mappa, jegyzetfüzet stb.) lettek gazdagabbak, s minden résztvevő kapott egy oklevelet a teljesítményéért.

„Globális falu”, avagy elmélyülés a különböző népek kultúrájában és gasztronómiájában

A programot a SZIE GTK szervezte a campuson tanuló külföldi hallgatók közreműködésével. A program különlegessége volt, hogy a látogatók miközben kóstolták a különböző nemzetek ételeit, italait, beszélgethettek a külföldi hallgatókkal és megtudhattak számos érdekességet országaikról. Persze mindezt angol nyelven, így az angol nyelvtudásukat is tudták fejleszteni. Több alkalommal sor került tánctanításra, közös táncolásra is a nemzetek zenéire, mely a fiatalok körében nagy sikert aratott. Ezen kívül japán írásjelek rajzolását is megtanulhatták a résztvevők, és emlékül haza is vihették keresztnevüket japán nyelven. Továbbá hajtogathattak origamit is az egyetem japán hallgatóinak közreműködésével. Lehetőség volt tradicionális ruhák felpróbálására is. A külföldi hallgatók számára a hungarikumokról, valamint nevezetes magyar városokról, műemlékekről szóló kvízjátékot szerveztek.

Éjszakai nyelvvizsga

Az elmúlt évek nagy sikere után idén is megrendezésre került az "éjszakai nyelvvizsga", immáron harmadszor. Választható volt: teljes írásbeli vizsga, írásbeli vizsgarészek külön-külön, illetve a nyelv (angol, német, francia) és nehézségi szint (alapfok, középfok)! Minden éjszakai vizsgázó exkluzív oklevelet kapott ajándékba, valamint az elért végeredményről is visszajelzést kapott.

KÖNYVTÁRI ÉJSZAKA A KÖRNYEZETTUDATOSSÁG JEGYÉBEN

A Kosáry Domokos Könyvtár és Levéltár által meghirdetett programok minden várakozást felülmúltak. Több vendég is cél-irányosan ezeket kereste.  A könyvtár terei igen gyorsan megteltek gyerekekkel és családokkal, akik színesebbnél színesebb foglalkozásokon és kóstolásokon vettek részt.
A kicsik és a nagyok kézműves foglalkozás keretében bepillantást nyertek az újrahasznosítás művészetébe. Készíthettek színes műanyag virágokat és madáretetőt pet palackból, pohár-alátétet elhasznált CD lemezből és papírból, tolltartót WC papír gurigából, állatfigurákat gesztenyéből, könyvjelzőket papírból és növényekből.
A Bioházban a Humusz Szövetség a környezettudatos vásárlással és annak fontosságával ismertette meg az érdeklődőket. A tanulás mellett volt lehetőség házi sajt- és szörpkóstolásra is.
A vállalkozó kedvűek kincsvadászaton mérhették fel környezettudatossággal és természetismerettel kapcsolatos tudásukat, mely próba során a helyes válaszokért az ügyesebbek még kincsekben is részesültek.
A könyvtár készült a témához kapcsolódó könyvböngészdével is, illetve egy ismeretterjesztő kiállítás keretében munkatársaink bemutatták a 2015. év növényeit és állatait, akik közül szavazni lehetett az este növényére és állatára. A győztes a kocsányos tölgy és az ürge lett.
Könyvtárunk megbocsátás éjszakáját is tartott, melynek során azon olvasóink számára, akik egy természetes anyagból készült képeslappal vagy könyvjelzővel ajándékoztak meg bennünket, a visszahozott, lejárt határidejű könyvek esetében elengedtük a késedelmi díj teljes összegét. Azon olvasóinknak is kedveskedtünk, akiknek a könyvtári tagságuk teljes ideje alatt egyáltalán nem volt késedelmi díj a nevükön. Számukra a képeslapért, könyvjelzőért cserébe ajándék fotójegyet vagy nyomtatásra beváltható ajándékkupont adtunk. Lehetőség volt arra is, hogy a látogatók ingyenesen beiratkozhassanak.

Mérnökinformatikai központ

A Mérnökinformatikai Központban egyebek között a LEGO alkotóelemekből épített működő és mozgó robotokat mutattak be, melyek közül a legnépszerűbbnek a Rubik kocka kirakó robot bizonyult. A robotok mellett egy 3D szkenner működésével ismerkedhettek meg a látogatók. A legnépszerűbbnek itt a látogatók kezének vagy arcának szkennelése bizonyult. Nagy népszerűségnek örvendett a folyamatosan üzemelő 3D nyomtató is, amely a Gépészkari fogaskerék logo 3 cm-es műanyagból készített példányait gyártotta. Az idelátogatók kitüntetett figyelemmel kísérték az olvadt műanyagból szemük előtt formálódó tárgyakat. Az infra és hiperspektrális téma iránt érdeklődők ezek kutatóival beszélhettek. Kiállították a SZIE G.B.G. fantázianevű hallgatói csapata által átépített gokartot, amely az autonóm járműirányítást megcélzó versenyre készült. A csapat kategóriájának összetett versenyén 2. helyezést ért el. A gokartot a csapattagok mutatták be az érdeklődőknek, ismertetve egyedi műszaki megoldásait. 

Gépipari Technológiák Intézet Tanműhely

A Kutatók éjszakáján a Gépipari Technológiai Intézet Tanműhelye a Fémmegmunkálás robotokkal című programmal vett részt. A résztvevők a CNC megmunkáló központok működését tanulmányozták és egy pneumatikus, programozható robot munkaállomást is megtekintettek. Utóbbi egy alkatrészt pakolt a megmunkáló állomáson, miközben különböző műveletek készültek az alkatrészen.

Folyamatmérnöki Intézeti Tanműhely

Számos érdeklődő érkezett a Szie-Kart előadásra, valamint a Citroen motor Gutmann diagnosztikai készülékes vizsgálatára és a Suzuki motor indikálásra egyaránt. Külön megjegyzendő a látogatók kiemelkedő érdeklődése, ennek révén közvetlen műszaki eszmecsere zajlott a „felek” között.

Pajor major, avagy a Komposzt farm lakói
Penészvilág-Penészvirág
Mézek és ízek-Mézkóstoló

Az esős időjárás miatt a Növényvédelmi Intézet programjai beköltöztek a könyvtári bioházba, ezzel is színesítve annak tartalmát. Ennek köszönhetően lehetett mézet is kóstolni, valamint penészvirágokkal és a komposzt farm lakóival ismerkedni.

Miért szeretnék vadbiológus lenni? A tudományos fokozat megszerzésének kapujában
Miért lettem doktorandusz? A tudományos pálya első lépései

A Vadvilág Megőrzési Intézet két termében zajló előadások során az érdeklődök megtudhatták, hogy miért jó indikátor faj a mezei nyúl, úsznak-e az őzek vagy, hogy milyen hatásai lehetnek a nagyvadfajainknak az erdőinkre. A színvonalas előadásokat minden esetben bemutató anyagok (pl.: telemetriás felszerelések) és kivetítés színesítette. A legkomolyabb érdeklődőket idén az eső sem tántoríthatta el, így az előadók sem unatkozhattak sokat, hiszen nehezebbnél nehezebb kérdéseket kellett megválaszolniuk az éjszaka folyamán.

A nyomozás folytatódik! A SZIE helyszínelők: apasági tesztek, eredetvizsgálatok, DNS ujjlenyomat

A Kutatók Éjszakáján nagyon népszerű volt a saját vagy növényi DNS izolálás. Idén is nyakláncban vihette el mindenki az izolált DNS-ét. A DNS ujjlenyomat készítéséről és alkalmazásáról 4 előadást tartottak és a laborlátogatásra is 4 csoport volt kíváncsi.

Távérzékelés lehetőségei a produkcióbecslésben, Világítanak-e növények? - a klorofill-fluoreszcencia jelensége

A Kutatók Éjszakáján a "Távérzékelés lehetőségei a produkcióbecslésben" címmel tartott bemutatót a Globális Klímaváltozás Kutatóállomás a Szent István Egyetem Botanikus Kertjében. Az esős, hűvös időjárás ellenére pár résztvevő volt a kertben, egy hallgatóval pedig mélyebben elbeszélgettek a klímaváltozás növényökológiai hatásairól és ennek több, a kertben kialakított műszeres mérésének lehetőségeit is bemutatták.
A "Világítanak-e növények - a klorofill-fluoreszcencia jelensége" című előadást is a kertben mutatták be.

Talpunk alatt

A program keretében madártávlatból, drón segítségével és a minták tanulmányozásával is ismerkedtek az érdeklődők a talajokkal. A látogatók gyurmázhattak, csepegtethettek, színezhettek, megvizsgálhatták a talajok kémhatását. Bemutatták számukra a talajvizsgálatokhoz szükséges eszközöket is, például a fúrót és a szúróbotot.

MINDENNAPI KENYERÜNK SZÜLETÉSE

A Növénytermesztési Intézet második alkalommal vett részt a Kutatók Éjszakáján. A program a múlt évben nagy sikert aratott „Mindennapi kenyerünk születése” címet viselte ismét és témakörét kibővítve, újra gondolva nagy lelkesedéssel készítették elő. 
A program regisztrációhoz volt kötve, mert a kutató laboratóriumban helyszűke miatt egyszerre legfeljebb 12 érdeklődőt tudtak fogadni, viszont azt tapasztalták, hogy többen, találomra választották a színhelyt - nem csalódtak.
Elsősorban az általános iskolások érdeklődését keltették fel, de néhány szülő a gépeket látva, azok működésével kapcsolatban tett fel keresztkérdéseket.
Először a Sipos Sándor teremben a gabona magvak és szárított gyökeres növények közötti hasonlóságokat és különbözőségeket mutatták be. Ezt követően a „learatott” gabonát, megvizsgálták és megőrölhették a résztvevők. A mini látványmalom minden korosztály számára érdekesnek mutatkozott.
Volt, aki a kész lisztet és a korpát hazavitte emlékül. A fiúk inkább a Valorigráffal „megdagasztották”, míg a lányok remekműveket alkottak.
A program interaktív volta miatt többen elfáradtak és a kézikombájn árnyékában megpihenve különleges házi kekszeket és kenyereket kóstoltak.

Klímaváltozás - korunk kihívása

A program a klímaváltozással kapcsolatos évtizedes kutatási eredményeket mutatta be és ismertetett egy izlandi, lichtensteini és norvég támogatással éppen most induló projektet. Ez a munka egy nemzeti klímaadaptációs szakértői hálózat kialakítását, az ahhoz szükséges tudományos szintetizáló és tananyag-kidolgozó munkát, valamint mintaprojekteket foglal magában. Tájékoztatást adtak a klimatudatos.hu, valamint az aloki.hu honlapokról, az Applied Ecology and Environmental Research című nemzetközi tudományos folyóirat klímaváltozási cikkgyűjteményéről.

Egy tehenészet mindennapjai, Fejőház látogatása fejés közben. Babatvölgy varázsa

Az esős idő ellenére szép számú érdeklődő látogatott el Babatvölgybe, ahol kemencében sült kenyérlángos várta a közönséget. Az Állattenyésztési tanüzemben a délután folyamán a tehenészet mindennapjaiba nyerhettek bepillantást a résztvevők, és ezen a kivételes napon a fejőházat is megtekinthették fejés közben.

Szarvas
 
Egy életnagyságú ambubabán mutatták be az újraélesztés helyes gyakorlatát, amit aztán mindenki ki is próbálhatott. A Körös-parti városban előadást tartottak a rizsről is, ami a búza mellett a legnagyobb mennyiségű alapélelmiszert adó növény a világon. Elhangzott, hogy noha a hazai termesztése kissé visszaszorult, a világon rendkívül jelentősnek mondható. Az érdeklődőknek a magyar lehetőségeket és a rizs világát mutatták be. Továbbá előadás keretében meghallgatták a résztvevők, hogy miért veszélyes a magas vércukorszint, hogyan lehet azt mérni, majd ezt ingyenesen ki is próbálhatták. A gyerekek számára volt arcfestés és kerámia restaurálás. A Tessedik Múzeum kézművesei bemutatták, hogy a régen élt emberek hogyan tudtak eszközöket, használati tárgyakat, vagy épp játékokat készíteni kis ügyességgel, szabadkézzel, gépek nélkül.

Békéscsaba

A program a Drónok a marketingben - A reklámfilm forgatás új irányai című bemutatóval kezdődött. A drón felvételt készített repülés közben az egyetem épületéről és az összegyűlt közönségről.  További programként megtekintették az érdeklődők a drón által készített felvételeket.
Ezután az Egészségtudományi Campus elsősegélynyújtásról és újraélesztésről tartott érdekes bemutatója következett, ahol ki is lehetett próbálni az újraélesztés fogásait a szemléltető eszközön.
Harmadjára vadászkürtöléssel tarkított előadás hangzott el A vadászat és szertartásai címmel. Ennek a végén az érdeklődők kézbe is vehették a vadászati eszközökkel. Érdekes és szemléletes előadás volt a háromszög számokról.

Budapest Planetárium
Epigenetika, őssejtek, embriológia témakörökben előadás

„Meg van írva? Magzati életesemények hatása hosszú távú egészségünkre az EpiHealthNet projekt Marie Curie program kutatóinak tolmácsolásában
Az öt állomásból álló rövid túra során a látogatók megismerkedhettek a sejtbiológiai alapjaival, a méhen belüli fejlődéssel, illetve arra keresték a választ a tanárokkal együtt, hogy milyen hatása van a magzati életeseményeknek hosszú távon egészségünkre. A gyermekeknek játékos formában, gyurmázással, rajzolással, érdekes poszterekkel mutatták be mindezt, akiknek módjuk volt kipróbálni a kutatók "alapeszközét" a pipettát is. Az utolsó állomáson többen játékos teszt formájában adhattak arról számot, mit is tanultak látogatásuk során.