A Szenátus elfogadta a SZIE E-learning Stratégiáját

Június 24-én tartotta 2007/2008. tanévi nyolcadik ülését a SZIE Szenátusa. A testület megválasztotta az Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanács (EDHT) tagjait, megtárgyalta a Rövid távú Rektori Program (RRP) egyes intézkedési terveit, s elfogadta a SZIE E-learning Stratégiáját.

Az EDHT megválasztott tagjai: dr. Hornok László, dr. Kozák János, dr. Gyulai Gábor, dr. Mézes Miklós, dr. Barczi Attila, dr. Huszenicza Gyula, dr. Szendrő Péter, dr. Szűcs István, dr. Tuba Zoltán, dr. Virányi Ferenc, dr. Romvári Róbert, dr. Fekete András, dr. Páldi Emil, dr. Mészáros János, dr. Kerényi Attila, dr. Orbán Sándor. (A képzésben részt vevő doktoranduszok ősszel választanak tagot.)

A Szenátus dr. Urbányi Béla egyetemi docens előterjesztésében elfogadta a Pályázati Innovációs Központ (PIK) létrehozására szóló javaslatot, amely az RRP-ben feladatként megfogalmazott B. 4. Egységes forrásgenerálási háttér biztosítása és a B. 6. Az innovációs folyamat támogatási környezetének kiépítése című intézkedések megvalósítására készült. Az előterjesztés szerint a szervezeti egységet legkésőbb június 30-ig létre kell hozni, a belső szolgáltatási rendszert augusztus 31-ig fel kell állítani, tekintettel arra a tényre, hogy a pályázati forrásokat már júniustól kezdődően meghirdetik. A felállítandó szervezetet a már meglévő Pályázati Irodára alapozva, annak tevékenységét megújítva szükséges az egyetemi struktúrába beilleszteni, vezetőjét a pályázatok kritériumainak és az egyetem alkalmazotti stratégiájának megfelelően, pályázati úton szükséges kiválasztani. A PIK Pályázati- és Projektmenedzsment valamint Innováció- és Technológiatranszfer csoportból áll majd, és tevékenysége során kommunikációs és oktatási igények, szervezési feladatok is felmerülnek.

Az RRP-hez kapcsolódó következő előterjesztés A nemzetközi kínálati együttműködés meghatározása címet viselte. Az ülésen az a döntés született, hogy ezt az anyagot átdolgozás után tárgyalja érdemben a Szenátus.

Elfogadta a testület a B. 2. A szolgáltatások piaci igényekre épülő kínálatának kialakítása, különös tekintettel a felnőttképzés és a szaktanácsadás területeire című előterjesztést, amelyet dr. Kozári József egyetemi docens jegyzett. Az intézkedés általános célja a piaci igények kielégítése révén olyan többletbevétel biztosítása, amely elősegíti a karok gazdasági stabilitását. Részcél: a kari szolgáltatási stratégiákat támogató környezet kiépítése annak érdekében, hogy a karok (és további szervezeti egységek) motiváltak legyenek a piaci szolgáltatások meghirdetésében. Várható eredmények: a munkaerő-hatékonyság növekedése, az oktatási kapacitás és az egyetemi infrastruktúra jobb kihasználása, magasabb árbevétel, stabil kari (egyetemi) költségvetés.

A gyakorlati képzés az akkreditált felsőoktatás szerves része, amelynek forrását transzparens módon, elkülönítve célszerű kezelni. Az egyes szakokon belül a gyakorlati oktatásra a súlyának megfelelő forrást kell biztosítani a kar költségvetéséből. Ezen alapelvek szerint végezte feladatát az a munkacsoport, amely az RRP 1.3.6. Kiszervezhető feladatok szervezeti optimalizálása: gyakorlati képzés és üzemeltetés című intézkedésen dolgozott. Mint Aranyos Lajos intézkedésfelelős megállapította, az előterjesztett és a Szenátus által elfogadott anyag az intézkedés első részével, a gyakorlati képzés szervezésével foglalkozott.

Megszületett és a Szenátus elfogadta a SZIE E-learning Stratégiáját, melynek elsődleges célja, hogy mindenki által elfogadottá és egyértelművé tegye, az egyetemnek nincs más alternatívája, mint saját kutatási-fejlesztési és innovációs (K+F+I) bázisára építve minél szélesebb körben bevezetni az e-learning alkalmazását az oktatásba. A második cél, hogy megjelölje a megvalósításhoz szükséges operatív programokat és akcióterveket, amelyek részletes kidolgozását a stratégiai koncepció elfogadását követően haladéktalanul meg kell kezdeni. A stratégiai kapcsolódási pontok közül az európai programokat és a hazai pályázati lehetőségeket szükséges figyelemmel kísérni. A harmadik cél, hogy az egyetem nem csak a hazai, hanem nemzetközi szinten is - különös tekintettel az európai felsőoktatási térségre - modern és versenyképes egyetemmé váljon. Az e-learning alkalmazása az utóbbi években olyan alapkövetelménnyé vált, amelyhez az egyetemnek is alkalmazkodnia kell. A negyedik cél, hogy olyan alapdokumentumként szolgáljon, amelyhez a kidolgozandó operatív programok és pályázati dokumentumok szervesen kapcsolódhatnak.

A Szent István Egyetem E-learning Stratégiája azt kívánja elérni, hogy az egyetem néhány éven belül a hazai e-learning képzés és tananyag-fejlesztés meghatározó szereplőjévé váljon.

Készítették: Sinka Róbert, SZIE ABK Természettudományi és Testnevelési Tanszék (szerkesztő, szerző, operatív bizottság vezető), társszerzők: Badinszky Péter, SZIE GTK Dékáni Hivatal, Koósné Török Erzsébet, SZIE Gödöllői Tudományos Könyvtár, Kovács Árpád Endre, SZIE GTK Vállalatgazdasági és Szervezési Intézet, Szabó József, SZIE GEK Rendszertechnika és Menedzsment Intézet, Tímár Tamás, SZIE GEK Matematikai és Informatikai Intézet, Tóth Sándor, SZIE Informatikai Hivatal.