Üdítő együttműködés: a Coca-Cola is bekapcsolódik a duális képzésbe

Jelenleg 24 intézményben, 250 vállalati partnerrel, 49 szakon, ezer hallgatóval zajlik duális képzés a hazai felsőoktatásban. Szeptemberben új szereplő lép színre a Szent István Egyetemen, a Szegedi Tudományegyetemen, a Pannon Egyetemen és az Óbudai Egyetemen. Erről írtak alá január 20-án megállapodást a Budai Campuson az intézmények vezetői, köztük dr. Tőzsér János, a SZIE rektora Minas Agelidis-szel, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójával, dr. Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára és a felsőoktatásért felelős államtitkárság képviselőinek jelenlétében. Az eseményt követően kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg, milyen új kompetenciákat és késszégeket vár napjaink gazdasága a diplomásoktól.

Dr. Tőzsér János bevezetőjében elmondta, hogy az egyetem nagy hangsúlyt fektet a gyakorlatorientált oktatás kiépítésére, évről évre folyamatosan bővülnek a duális képzési lehetőségek. Az Élelmiszertudományi Kar a 2017 szeptemberében induló élelmiszermérnök képzésre 12 élelmiszeripari nagyvállalattal kötött együttműködési megállapodást, az élelmiszeripar valamennyi ágazatára kiterjedően.

- Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy az idei évtől a Coca Cola HBC Magyarország Kft-t is a vállalati partnereink között köszönthetjük – hangsúlyozta a SZIE rektora -, hiszen a nagy múltú vállalat sikerei és a fiatalok iránti elkötelezettsége példaértékű. Úgy gondolom, hogy a fél évszázados múltra visszatekintő élelmiszermérnök képzésünk és a Coca Cola duális képzési együttműködése garanciát biztosít arra, hogy a fiatalok azonnal hasznosítható, magas szintű gyakorlati tapasztalattal vegyék át a diplomájukat” – fejezte be a rektor.

A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. megbízásából tavaly év végén, négy egyetem hallgatói körében elvégzett, nem reprezentatív felmérésből kiderült, hogy a munkahelyek választása szempontjából a fiatalok elsődlegesnek tekintik a szakmai fejlődés lehetőségét, amit még a fizetésnél is előbbre soroltak. E kettő után az ösztönző vállalati kultúra, majd a duális képzés iránti igény következik.

A duális képzés egyaránt előnyös a hallgatónak, a vállalatnak és az egyetemnek. A képzés során a hallgató munkatapasztalatot szerez iparági szinten meghatározó vállalatoknál. Ráadásul a munkáért a képzés teljes időtartamára fizetést kap a cégtől. Nemcsak a gyakorlati időszak alatt, hanem az egyetemi oktatási idején is. A duális képzésben résztvevők három és fél év munkatapasztalattal a hátuk mögött hagyják majd el az egyetemi képzést, így a megfelelő szakmai gyakorlat birtokában könnyebben és jobb munkakörökben helyezkedhetnek el.

A kutatás eredménye megerősíti: helyes volt a Coca-Cola HBC Magyarország döntése arról, hogy négy magyar egyetem élelmiszer- és gépészmérnök képzési programjával közösen duális képzést indít.

Ma a növekvő beruházási kedvvel együtt növekszik a cégek munkaerőigénye Magyarországon. A kormány élelmiszeripari fejlesztési stratégiája ambiciózus célokat fogalmazott meg, többek között az innováció erősítését és azt, hogy teremtsük meg annak feltételeit, miszerint korszerű gondolkozással rendelkező humánerőforrás álljon az ágazat rendelkezésére. A duális képzés emiatt elengedhetetlen eleme a közép- és hosszú távú iparstratégiánknak. Ezért is üdvözöljük a Coca-Cola HBC Magyarország és az egyetemek együttműködését, amelynek eredményeként duális képzés indulhat élelmiszer- és gépészmérnök szakokon – méltatta dr. Nagy István a megállapodást.

- A versenyképesség első számú feltétele ma már egyértelműen a képzett munkaerő, a duális képzés, ezért várhatóan egyre nagyobb teret nyer majd mind a felsőoktatásban, mind pedig a cégeknél. A most megkötött együttműködési megállapodások révén vállalatunk folyamatos utánpótláshoz juthat majd kiváló és a XXI. század kihívásaira felkészített munkatársakból. A duális képzés ezen felül a tehetségek itthon tartásához is nagymértékben hozzájárulhat, mondta Minas Agelidis, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

 

Balázs Gusztáv felvételei