Út az elitképzéshez: OTDK

A bolognai rendszer bevezetésével még fontosabbá vált, hogy már az első három év során, az alapképzésben megkezdődjék a tehetséggondozás, ennek egyik sarokköve az Országos Tudományos Diákköri Konferencián (OTDK) való részvétel. Az OTDK nem csak a felsőoktatás, az egész társadalom felelőssége - mondta Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) elnöke október 2-án, az OTDT ülésén, a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében.

A kétlépcsős képzésre történő átállás azt eredményezte, hogy még sürgetőbb cél az első évben megtalálni a megfelelő diákokat, majd úgy vezetni őket, hogy három és plusz két éven belül munkásságukat kiteljesítsék és bemutassák - mondta Szendrő Péter. - Az intézményi konferencia (TDK) nagy jelentőséggel bír, hogy a tömegképzésben legyen alkalma a tanárnak megtalálni a tehetséges és szorgalmas diákot, a diáknak meg a tanárt.

Hrubos Ildikó, az OTDT Ügyvezető Elnökségének tagja hozzátette, a magyar tudományos diákköri versenyek azért kiemelkedően fontosak, mert olyan funkciót látnak el a tehetséggondozásban, a kutatói élet szisztematikus országos mozgósításában, melyre más formában nincs mód; űrt tölt be oktatatás és kutatás között. Hrubos Ildikó szerint be kell építeni a mesterképzésekbe való felvételihez a OTDK-eredményeket, ezzel ösztönözve a hallgatókat a részvételre. A mesterszakok feltétele kell, hogy legyen az OTDK részvétel. Be kell épülnie az alap-, majd a mester, és a későbbi PhD-képzésbe, hangsúlyozta.

Az utóbbinál nincs gond, a doktori képzésben tanulók 94 százaléka OTDK-zott - fűzte hozzá Szendrő Péter.

Szövényi Zsolt, Oktatási és Kulturális Minisztérium felsőoktatási főosztályvezetője beszédében felhívta a figyelmet a kollégiumok fontosságára. Álláspontja szerint a kollégiumok nem pusztán diákszállók, hanem olyan közösségi terek, képző műhelyek, melyek társadalmi elkötelezettséggel megfelelő teret nyújtanak a tehetséggondozásra. Szövényi tehát a tehetséggondozásra a kollégiumok alternatíváját kínálta. A diákkörök mellett, az átalakult képzési rendszert és a kollégiumi rendszert tartom olyan értéknek, amely az egyetem minőségét szolgálja - mondta.

Szécsi Gábor, szintén az OTDT Ügyvezető Elnökség tagja szólt a finanszírozási lehetőségekről. A 2008-2013-ig lehívható négymilliárd eurós operatív programsorozatból fél milliárd a felsőoktatásra, azon belül is a tehetséggondozásra költhető.

A Társadalmi megújulás operatív program, a Társadalmi infrastruktúra operatív program, valamint a Regionális operatív program remek lehetőséget nyújt az OTDT megújulására, költségvetésének növelésére.

Szécsi felhívta az intézmények figyelmét, hogy együttműködve, partner kapcsolatok kiépítésével az OTDT-vel "karöltve" pályázzanak.

A XXIX. OTDK 2009 tavaszán 16 szekcióban indul, 310 tagozaton, 3000-3500 résztvevővel. Kilenc városban rendezik meg, Budapesten, Sopronban, Szombathelyen, Veszprémben, Miskolcon, Szegeden, Pécsett, Gödöllőn és Debrecenben.

A legfrissebb információk, tartalmi, formai követelmények letölthetők lesznek az OTDT honlapján: www.prof.iif.hu/otdt/

(www.edupress.hu)