Centralizálhatják az egyetemi agrárképzést

A kormány önálló agrártudományi egyetemet hoz létre az ágazat versenyképességének javítása érdekében – derült ki a készülő előterjesztés szakmai anyagából. A dokumentumban felhívják a figyelmet: az agrártechnológiai és innovációs elmaradás rontja a képzési környezetet és gyengíti a szakember-utánpótlást.

Jelenleg alacsony – ötmilliárd forint – és széttagolt az agrárpiaci K+F+I (kutatás, fejlesztés, innováció) ráfordítás, emellett párhuzamos kutatások és tervezések folynak a különböző központokban. Problémát jelent az is, hogy az ágazati szereplők kismértékben működnek együtt, ráadásul szakemberhiány van, a végzett hallgatók egy része külföldre vándorol.

Felhívták a figyelmet arra is, hogy kevés a sikeresen végzett hallgató, a munkaerőpiaci igények nem elég hangsúlyosan jelennek meg a képzésben, ráadásul a diplomás-munkanélküliség az agrárágazatban a legmagasabb, 6,8 százalék. Ennek oka lehet, hogy a végzősöknek nincs korszerű tudásuk.

A létrejövő agrártudományi intézmény funkcióját a Szent István Egyetem  töltheti be.

Az indoklás szerint a Szent István Egyetem lefedi a teljes hazai agrárképzési portfóliót – beleértve a felnőttképzést is –, amellyel kiemelkedik a hazai egyetemek közül. Emellett az intézménynek több mint ötven kutatócsoportja, számos gyakorlóhelye és tangazdasága van, továbbá stratégiai együttműködése van a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával, és erős a nemzetközi kapcsolatrendszere is.

A dokumentum kitér arra is, hogy meg kell vizsgálni az intézményi struktúra átalakításának lehetőségeit. Jelenleg ugyanis az országban több intézményben – így például a Debreceni Egyetemen, a Kaposvári Egyetemen és a Pannon Egyetemen – működik agrártudományi és vidékfejlesztési kar. Arról, hogy az új Agrártudományi Egyetem és a többi agrárképzési központ miként működhet együtt a jövőben, többféle elképzelés van. Az egyik verzió, hogy csak stratégiai partnerek lesznek az intézmények, ami azt jelenti, hogy valamennyinek megmarad a szakmai és intézményi autonómiája, ugyanakkor különböző projektekben és infrastruktúramegosztásban együttműködnek a felek.

A másik lehetőség, hogy a feladatmegosztás mellett a szakmai irányítást az Agrártudományi Egyetem végzi. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy az adott képző-, kutatóhely intézményi önállóságát megtartja, de szakmai tevékenységét az Agrártudományi Egyetem irányítja-felügyeli.

Egy harmadik verzió az integráció, aminek értelmében az agrárképző központok nem tartanák meg az autonómiájukat, hanem az Agrártudományi Egyetem szervezetébe tagozódnának be.

Forrás: http://magyaridok.hu/belfold/centralizalhatjak-az-egyetemi-agrarkepzest-...